Het paradijs in de Whitsundays

whitsundays

Vanuit Hervey Bay zijn we naar Airlie Beach gereden. Dat is een stadje op het vasteland dat het dichtst bij de Withsundays ligt. Dat zijn een groep paradijselijke eilanden in het Great Barrier Reef. We hebben een dagtour gedaan naar de eilanden met een grote speedboot. De tour is echt een aanrader was erg leuk. De dag begon met een wandeling door een stuk bos naar het uitkijkpunt over de Whitsundays en de baai. Het witste zand ter wereld en het meest turquoise water dat ik ooit zag. Heel paradijselijk. De eilanden vormen ook vaak het decor voor films, oa delen van Pirates of the Caribbean zijn er opgenomen. Daarna was er tijd voor lunch en zwemmen aan het strand. In de namiddag zijn we gaan snorkelen op 2 verschillende plaatsen. Twee keer hadden we geluk en zagen we een schildpad, naast tal van andere vissen en koraal.
Na de terugtocht zat de tour er op. ’s avonds zijn we fish and chips gaan eten. Naast barbecue ook typisch Australisch. De vis was prima, maar frieten bakken kunnen ze echt voor geen meter. Naast ketchup zijn hun sausen ook maar wat vreemd. Nuja, frieten zoals die van Danny konden we niet verwachten natuurlijk.
Na de Whitsundays zat ons camperverhaal er op. We zijn naar Cairns gereden en hebben hem daar ingeleverd. Rijden met de camper was handig! Je hebt alles altijd bij en moet niet in- of uitladen. Ons model was ook nog goed hanteerbaar. Groot genoeg om comfortabel in te slapen maar klein genoeg om overal vlot te kunnen parkeren. Hij verbruikte wel wat veel benzine naar onze zin, maar goed. Op water rijden lukt voorlopig nog niet.

In Cairns hadden we een Airbnb geboekt. Het bleek de beste Airbnb die we ooit gehad hadden. Een Australisch koppel heeft de onderverdieping van hun (behoorlijk groot) huis omgebouwd om te verhuren. Het resultaat is een gloednieuwe verdieping met een keuken, 3 slaapkamers en een badkamer. De frigo werd elke dag aangevuld met ontbijt, en alle gemeenschappelijke delen werden elke dag gekuist. Het was een verademing om in een echt bed te slapen, airco te hebben en vlak naast je slaapkamer te kunnen douchen. Een aanrader voor moest je ooit in Cairns belanden! We verbleven er 3 dagen maar dat was in de veronderstelling te gaan duiken in het Great Barrier reef. Aangezien duiken niet aan ons besteed is, waren we er dus wat lang voor een niet al te boeiende stad. Gelukkig was het in het huis wel aangenaam zitten. In de stad is er wel een mooi park en een groot, gratis, publiek zwembad. Voor de rest hebben we de tijd gebruikt om onze reis naar Zuid-Amerika wat voor te bereiden. Nuja, een hotel boeken in Buenos Aires eigenlijk. Veel meer hebben we niet gepland. Op zaterdag vlogen we naar Sydney.