Phuket en Koh Tao

banner_kohtao

Vanuit Chiang Mai zijn we naar Phuket gevlogen. Dit met nog 2 dagen halt te houden in Bangkok. We wilden nog naar een rooftopbar en in Bangkok kan je je niet vervelen.
Bij aankomst op de luchthaven in Phuket hebben we een minivan genomen naar Patong. Phuket is een schiereiland in het zuiden van Thailand, dat is opgesplitst in verschillende regio’s. De bekendste regio is Patong aan de oostkust. Deze regio werd ook het hardst getroffen door de tsunami in 2004. Daar is bijna niets meer van te zien, uitgezonderd een aantal vage signalisatieborden. Daarop staat dat je moet lopen als de golf komt.
Patong is alles wat je je voorstelt bij massatoerisme in Thailand. Veel Westerse single mannen, dronken Russische toeristen, prostitutie, pingpong shows, ladyboys en alles daartussen. Alles is ook een stuk duurder dan in het noorden van het land. Het weer was echter behoorlijk triestig, maar we zaten in een geweldige hostel. Gloednieuw, leuk zwembad, snelle wifi en een grote lounge. Hierdoor zijn we langer gebleven dan gepland. Onze duikcursus op Koh Tao was geboekt, dus heel ver weg konden we ook niet reizen. Je hebt een paar dagen tijd nodig om Patong in je op te nemen, daarna went het en nadien heeft het wel iets. Het is alles wat de mensheid lelijk maakt, op 1 plaats. Onze dagen hebben zich vooral gevuld in de lounge van het hotel, een paar strandwandelingen en avondwandelingen door Banglaroad. Het hol van de leeuw.
Na 3 dagen Patong was het echt wel tijd voor iets anders. Duiken op Koh Tao!

Koh Tao ligt in het Oosten van Zuid-Thailand en is een klein eilandje ten noorden van grote broers Koh Phangan en Koh Samui. We namen ’s ochtends de tuk tuk naar de bus-terminal en van daaruit een minivan naar Surat Thani. Dat is een kleine dag reizen, dus zijn we 1 nacht in Surat Thani gebleven. Dit is de stad waar de ferries vertrekken naar de 3 eilanden. Het weer op alledrie de eilanden was verschrikkelijk, met behoorlijke overstromingen als gevolg. Op Koh Samui zijn er zelfs een aantal mensen omgekomen door de wateroverlast. De ferry zou echter wel vertrekken en we waagden het er op. De zee was wild en de boot ging alle richtingen uit. Uiteindelijk zijn we aangekomen op Koh Tao. Buiten het feit dat het hard regende, was de wateroverlast beperkt. De weersverwachting weet hier niemand en ook de online voorspelling klopt nooit. Het weer was dus onzeker voor de komende dagen. Onze duikcursus zou wel doorgaan zoals gepland.
Op Koh Tao hebben we ook Rani terug gezien, partner in crime wanneer het leuk wordt, dus hij kon deze reis ook niet ontbreken. Hij komt mee duiken met ons en daarna een stukje mee verder reizen. De volgende dag startten we met de cursus. Aan de hand van instructiefilmpjes kregen we de theorie over duiken. Aangezien je hele lichaam onder druk komt te staan zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Ook de uitleg over de hele scuba kit kregen we te zien. De volgende dag hadden we nog wat theorie over duiktabellen en daarna examen. We waren alledrie met glans geslaagd en in de namiddag was onze eerste sessie gepland in het zwembad! De eerste keer onder water ademen is best vreemd, maar went ook snel. De namiddag was gevuld met oefeningen op ademen en het gebruik van het materiaal onder water. Ook enkele noodsituaties werden overlopen.
De volgende dag was het tijd voor het echte werk, duiken in de oceaan! Spannend om volledig uitgerust met een luchtfles vanuit de boot in het water te springen. Het eerste half uur van de duik ging prima, maar toen ging het mis. Ik zakte te snel en kon de druk in mijn oren niet op tijd aanpassen. Hierdoor kwam er vocht achter mijn trommelvlies en was het gedaan met duiken, helaas. Misschien dat ik later deze reis het nog eens opnieuw probeer. De laatste 2 dagen hebben we gevuld met sightseeing en strand op Koh Tao. Na Koh Tao zijn we doorgereisd naar Koh Phangan.