Phong Nha en Ninh Binh

Ninh Binh

Van Hoi An namen we een bus naar Hue en van daaruit een minivan naar Phong Nha. Een dag reizen dus, maar best ok.

Phong Nha-ke Bang, zoals de regio officieel heet is een gebied dichtbij de grens met Laos, in het midden van Vietnam. De hoogtepunten van de streek zijn de geweldige grotten die eigenlijk nog niet zo lang geleden ontdekt zijn. We hebben besloten om de Paradise Cave en de dark cave te bezoeken in 1 georganiseerde tour. Onze tour begon om half 9 richting Paradise Cave. Na een bezoek aan een tempel zijn we aangekomen rond 10u. Hier was duidelijk dat nu niet in het hoogseizoen zijn. Op de enorme parking stonden 3 bussen. Goed voor ons! Na een kleine wandeling kwamen we aan de grot aan. Die is gigantisch groot en mooi. We hebben gekozen voor een wandelpad van ongeveer 1km door de grot. Indrukwekkend! In sommige zalen stonden we zelfs alleen. Na de Paradise Cave zijn we doorgereden naar de Dark Cave. Na de lunch begon het avontuur. Aan de grot geraak je alleen dmv een zipline en een stukje zwemmen. De grot opzich is niet het hoogtepunt, maar in de grot bevindt zich een natuurlijk modderbad. Dit was echt heel leuk, vooral omdat er geen verlichting is en je enkel kan zien met je hoofdlamp. Tot aan je schouders zak je in de modder die veel weg heeft van gesmolten melkchocolade. Het feit dat je blijft ‘drijven’ in de modder zorgt voor hilarische taferelen. Onderweg naar de uitgang konden we ons afspoelen. Eenmaal aan de uitgang van de grot lagen er kajaks klaar om naar de uitgang van het park te varen. Douchen om de laatste modder af te spoelen. Rum-cola om de adrenaline door te spoelen.

De volgende dag hebben we motorbikes gehuurd om naar een ‘botanical garden’ te rijden, met bijhorende waterval. Geweldige uitzichten in het park, zweten onderweg tijdens de wandeling en beloond worden met een mooie waterval. Toen we huiswaarts wilden keren, startte mijn motorbike niet meer. We hebben de verhuurder gebeld en die zei ons dat we de motorbike maar moesten laten staan op de parking. Zo eenvoudig is het hier soms. Samen op 1 motorbike terug dus. Blijkbaar was het een bekend probleem. Tijdens de overstroming vorige week was er water in de tank van het tankstation gelopen, hierdoor was mijn motorbike lang niet de enige met startproblemen. Niemand maakte er een probleem van, dus erg was het allemaal niet.

Van Phong Nha zijn we doorgereisd naar Ninh Binh. Dit voor het eerst met een nachtbus. Het was een comfortabele bus met zetels die volledig plat konden liggen. Zo’n bus heeft 2 voordelen, ten eerste reis je terwijl je slaapt (meer tijd om leuke dingen te doen overdag) en ten tweede bespaar je op een overnachting. De bus zou om 6u ’s ochtends in Ninh Binh aankomen, maar was er al om 4u15. Een taxi in naar onze homestay en hopen dat daar al iemand wakker was! Gelukkig wel en we mochten zelfs al in onze kamer. Nog even bijgeslapen en om 9u ontbeten. Ninh Binh zelf stelt niet veel voor. De omgeving des te meer. Het leukste wat je er kan doen is een boottocht door de natuur. Je vaart tussen de geweldige karstrotsen. De natuur is prachtig, maar de boottocht nogal toeristisch. Het heeft een beetje een Efteling effect. ’s Avonds hadden we een diner met iedereen die verbleef in de homestay. Een gezellige avond rond een tafel vol Vietnamees eten.

Op dit moment zitten we in de trein van Ninh-Binh naar Hanoi. Onze volgende halte.

Info
Onze hotel in Phong Nha was  het Midtown hotel, de tour naar de grotten kan je daar boeken. Wij deden de ‘National Park tour’. Bamboo café is een leuke plaats om te eten. De motorbikes en de bus naar Ninh Binh hebben we geboekt in het hotel. Onze homestay in Ninh Binh was XXI homestay. Voor de boottocht moet je niet op voorhand boeken.
Tip: Probeer met de boottocht om 12u te vertrekken. De meeste georganiseerde tours plannen de activiteit in de voor- of namiddag, dus starten om 9u of 14u. Om 12u is het vrij rustig.