Penang en Langkawi

banner_langakawi

Vanuit Surat Thani in Thailand moesten we op 19 december Thailand uit. Onze paspoortstempel ging immers vervallen. De volgende bestemming was Georgetown op Penang in Maleisië. De weg over land gaat eerst naar Hat Yai met een minibus (ongeveer 5u rijden) om van daaruit de volgende minibus te nemen naar Georgetown op Penang (nog eens 4u rijden). Onze dag begon vroeg met om half 7 de eerste minivan te nemen. Eenmaal in Hat Yai konden we lunchen terwijl we wachtten op het volgende busje. Deze vertrok om 15u30 en zou rond 21u in Georgetown aankomen. Na de nodige formaliteiten aan de grens, waren we net op tijd Thailand weer buiten. Hallo Maleisië! Het verschil is direct groot tussen beide landen. De snelwegen hebben 3 baanvakken waar iedereen zich aan houdt, duidelijke groene wegwijzers en een middenberm met vangrail! Het voelde plots heel Belgisch. Om 21u30 waren we in centrum Georgetown en rond 22u in onze hostel. Na ongeveer 15u reizen waren we compleet van de kaart. We hebben nog cash geld afgehaald, een fles water gekocht en zijn dan gaan slapen. De volgende ochtend was echter minder vrolijk. Allebei verkouden en misselijk, mijn oren die nog altijd dicht zaten en een hostel waar je elk geluid hoort tot in je kamer… Dinsdag, woensdag en donderdag hebben we echt bijna niets gedaan. Slapen, af en toe rondwandelen om iets te eten en een beetje van Georgetown te zien. Tegen donderdagavond was het gelukkig beter en zijn we ons pre-kersrdiner gaan eten in een hotel. Een groot buffet met alles wat je je kan inbeelden. Onze favorieten waren de sushi-, seafood- en de kaasafdeling. Kaas is hier in Azië moeilijk te krijgen en enorm duur (voor matige kwaliteit). Dus we hebben ons laten gaan. Voor onze normen een heel duur diner, maar nog steeds maar de prijs van een hoofdgerecht in een gemiddeld restaurant in België. Voldaan zijn we gaan slapen.

De volgende middag vertrokken we naar Langkawi. Dat is een eiland boven Penang en eigenlijk meer een deelstaat. Het heeft individuele rechten en alcohol, tabak en chocolade zijn er taks free. Maleisië is hoofdzakelijk een Islamitisch land, dus alcohol is er wat duurder. Behalve op Langkawi dus. Onze eerste 2 dagen hebben zich vooral afgespeeld op het strand en in de beach bars. Kerstavond op teenslippers is best leuk! Op maandag komen de zus van Evelien (Sofie) en Yourick (vriend uit Gent) ons bezoeken. Aangezien het reistempo dan de hoogte ingaat waren onze laatste dagen samen stilte voor de storm.