Siem Reap

Op dinsdag zijn we uitgecheckt in Bangkok. We hadden online plaatsen gereserveerd voor de bus naar Siem Reap. Om 8u zou de bus vertrekken aan de grote busterminal van Bangkok. Om 6u30 namen we een taxi van aan onze hostel richting terminal. Na een rit van ongeveer 40min en wat lachen met een goedgezinde taxi-chaffeur kwamen we ruim op tijd aan.
In de terminal (zo groot als Antwerpen-Centraal, maar een stuk lelijker) moesten we het loket van onze busmaatschappij zoeken en onze tickets ophalen. Alles ging vlot en om 8u15 waren we met een half gevulde bus (ééntje waarmee je vroeger op schoolreis ging) op weg naar Cambodja. De tijd hebben we gevuld met slapen en dagdromen terwijl het Thaise platteland aan ons voorbij trok. De weg tussen de 2 steden is meestal behoorlijk goed, dus de bus kan doorrijden. Na een plaspauze kwamen we aan de grens met Cambodja.

Opzich is de grensoversteek niet zo moeilijk, maar wij in Europa zijn landsgrenzen totaal niet meer gewoon. Dus het blijft altijd wel opletten. Landsgrenzen trekken vaak nogal vage figuren aan en dat is hier niet anders. Als er dan nog eens een bus stopt met vooral Westerse toeristen, hebben er velen hun kans geroken. Er komt nog een apart artikel over de grensoversteek, dus daarover later meer.

Uiteindelijk zijn we dus de grens over geraakt met een Cambodiaans visum in ons paspoort. De rit naar Siem Reap was vooral aftellen tot wanneer we er zouden zijn. Aangekomen aan het kantoor van de busmaatschappij, stond er al een tuk-tuk chauffeur ons op te wachten. Gratis service van het guesthouse, waarvoor dank! Hij stelde zich vriendelijk als ‘Bonheak’ voor en maakte meteen duidelijk dat hij de komende dagen ons ook rond wou voeren in het tempelcomplex van Angkor. We hebben gezegd dat we het gingen onthouden.

Eenmaal ingecheckt hebben we ons wat verfrist en de komende dagen (ruw) gepland. We hadden zeker een chauffeur nodig en hebben dus met Bonheak de verdere dagen gepland. Het tempelcomplex van Angkor is gigantisch, dus je kan het onmogelijk te voet doen. Toeristen mogen (gelukkig) ook niet zelf met een scooter door het complex, dus een tuk-tuk is de enige optie. Eventueel kan je het met de fiets, maar meer dan 40km per dag in een temperatuur van +30°C en een tropische vochtigheid is niet voor ons weggelegd.

Je hebt 2 standaard routes door het terrein, de grote en de kleine. Ongeveer evenveel te zien op beide, alleen is de afstand tussen de tempels bij de kleine wat minder. Je kan heel Wat drukte vermijden door aan je chauffeur te vragen om de tour in omgekeerde volgorde te maken. De meeste mensen beginnen hun tour bij de Angkor Wat tempel, en gaan dan naar de rest. Hierdoor is het ’s ochtends nog zeer rustig bij de laatste tempels. Daar zijn wij dus begonnen.

De ruïnes van de tempels zijn indrukwekkend, het oog voor detail en het vakmanschap is bijna bovenmenselijk. We keken er hard naar uit en het heeft niet teleurgesteld. Meer info over de tempels vind je hier.

Woensdag en donderdag bestonden uit in de voormiddag tempels kijken en in de namiddag rondhangen in de guesthouse. Die had een zwembad met poolbar, dus niets te klagen.

Op vrijdag zijn we naar een verder gelegen tempel gereden met de auto. Banteay Srei wordt ook wel de ‘tempel van de vrouw’ genoemd. Dit omdat hij in omvang een stuk kleiner is en omdat de details zo fijn zijn, dat ze wel ‘van de hand van een vrouw’ moeten zijn geweest. De tempel is gemaakt in rode zandsteen, waardoor hij dus een mooie rode kleur heeft.

Zaterdagochtend hebben we een minibus genomen naar Phnom Penh.

Wordt vervolgd…

info:
  • We reden met een bus van Nattakan naar Siem Reap. Dit hebben we online geboekt op bookmebus.com. Op voorhand reserveren moet niet, maar is wel aan te raden om zeker te zijn van een plaats. Deze maatschappij is voor zover we hebben kunnen vinden de enige die het volledige traject aflegt. Andere maatschappijen rijden tot aan de grens en je moet een andere bus nemen  aan de andere kant.
  • Onze Guesthouse was Garden Village guesthouse, een echt backpackershostel met bijhorend publiek. Ze hebben een proper zwembad en een 24/7 keuken met uitgebreide keuze. De kamers zijn groot en schoon. Het hostel zelf oogt wel wat afgeleefd.